top of page
Search
  • Writer's pictureLiza Andersen

Kastanjerødder af Elvin Misimovic

Anmeldereksemplar

Aaah, jeg synes virkelig at dette var en herlig ungdomsbog at læse. Den er så realistisk, ikke med for meget drama, men heller ikke uden drama, uperfekte familier, uperfekte venner, et uperfekt perfekt liv, hvis man da kan sige det.


Kastanjerødder handler om 11 årige Yngve, som sammen med hans far flytter fra hovedstaden til en lille by i Jylland, kaldet Kastanje. Yngve bliver venner med klassens tykke dreng Carl og klassens fodbolddreng Dahoud, som ligesom Yngve er forholdvis ny i klassen. Vi følger historien om Yngve, Carl og Dahoud frem til deres optagelse på universitetet. Gennem fortællingen oplever vi Yngve blive forelsket, Carls familie gå i stykker og Dahouds fodbolddrømme komplicere hans liv.


Kastanjerødder er en super realistisk ungdomsroman, som jeg håber flere vil læse, og måske endda indrage i folkeskolens undervisning. Personligt mener jeg at den ville passe godt ind, og så kan vi måske ligge bøger som Martin og Victoria på hylden, for good!

I Kastanjerødder følger vi fire hovedpersoner, som hver har deres eget afsnit i bogen. Bogen er ikke delt op i kapitler, hvilket jeg gerne vil indrømme at jeg savner, men det skader på ingen måde fortællingen. Vi oplever kærlighed, død, knuste hjerter og stoffer, på en sådan måde, at det føles ægte, naturligt og relaterbart.


Der er virkelig ikke meget dårligt at sige om denne bog, men hvis jeg skal hæfte mig ved en ting i romanen, vil det være, at jeg mener Yngve, er en smule for rolig, tilgivende og zen, men det er absolut intet der ødelægger historien, det er nok mest et personligt problem.

Der er virkelig ikke meget at sige om Kastanjerødder, jeg var bare vild med den, og så glad for at jeg fik muligheden for at læse den.

Jeg har givet Kastanjerødder ⭐️⭐️⭐️⭐️/5








4 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page