top of page
Search
  • Writer's pictureLiza Andersen

Howls Moving Castle af Diana Wynne Jones


Blot en lille anmeldelse af Howls Moving Castle, en bog som mange har læst, flere end jeg troede, men jeg forstår jeg udemærket godt, det er slet, slet ikke en dum bog! Hvis du kun har set filmen, men ikke læst bogen, bliver du nok lidt overrasket over bogens handling.


I Howls moving Castle følger vi Sophie som arbejder i hendes families hattebutik. Som den ældste overtager hun nemlig familieforretningen, imens hendes to søstre må ud og opleve mere. En dag da Sophie sidder og arbejder på hatte kommer en fremmede kvinde ind i butikken og forhekser hende. Sophie bliver forvandlet til en ældre dame, og vælger at forlade byen. På hendes rejse opdager hun Howls magiske slot, og vælger at bede ham om hjælp. Sophie bliver hos Howl som rengøringsdame, ikke at hun har fået lov, men han smider hende ikke ud. Sophie indgår en aftale med ilddæmonen Calcifer om at bryde Howls og Calcifers bånd. De rejser gennem landet hvor Michael, Howls elev, og Howl laver eliksirer til at hjælpe folk, imens Howl også hyppigt besøger piger, heriblandt Sophies lillesøster. Howl bliver bedt om at finde Kongens søn, men nægter. Han er dog ikke helt uden planer og gør hvad der skal til for at slå heksen af ødelandet og redde Sophie. Imens Sophie gør hvad hun kan for at redde Howl og Calcifer.


Hvis du har set filmen, men ikke læst bogen, så vil jeg bare understrege at filmen er MEGET løst baseret på bogen, som i virkelig meget, som i hvorfor fuck er Howl en fugl? Hvis du har læst bogen, men ikke set filmen, så bliver du stadig chokeret over hvor meget forskel der er. Jeg elsker filmen og jeg elsker bogen. Jeg elsker bare bogen en lille smule mere end filmen, og det er fordi den er så godt skrevet, fuld af rejser, mysterier og magi (ingen fugle, jeg kan ikke lide fugle, de frembringer ingen glæde hos mig). Hvis du har set filmen, synes jeg virkelig du skal kaste dig over bogen uden forventninger, lad være med at huske hvad der sker i filmen, for ting (fugleskræmslet) som er sød i filmen, har andre motiver i bogen.


Jeg elsker Howls Moving Castle, men filmen og bogen kunne i mit hoved bestemt være to forskellige fortællinger, som tager udgangspunkt i det samme eventyr, men fortolker det på to forskellige måder. Hverken filmen eller bogen er en dårlig fortolkning, damn, jeg elsker virkelig dem begge!

Howls moving castle får ⭐️⭐️⭐️⭐️/5

29 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page